Förberedelser
Det finns ett par förberedelser du kan göra inför din skadebesiktning för att processen ska gå så snabbt och smidig som möjligt.
Innan din skadebesiktning:
- Tvätta gärna bilen (gäller ej vid viltolyckor). En ren bil underlättar skadebedömningen och gör det enklare för oss att se skadans omfattning.
- Tvätta inte bilen om du har varit med om en viltolycka. Skadebesiktigaren måste dokumentera fläckar, päls och liknande.
- Gå igenom skadan själv och notera eventuella detaljer som kan vara viktiga för besiktningen.
- Ta med skadebrev eller annan bekräftelse från ditt försäkringsbolag.
- Ta gärna reda på i förtid om du har rätt till hyrbil under reparationstiden. Detta gör du i samtalet med ditt försäkringsbolag.
Under tiden
När du anländer hos oss för din skadebesiktning möts du av en av våra erfarna kundmottagare. Dessa personer har lång och god erfarenhet inom skador och skadehantering.
Besöket inleds med att vi registrerar ditt skadenummer som du har fått när du anmälde skadan till försäkringsbolaget. Detta är grunden för vårat arbete och dialog med försäkringsbolaget.
Under skadebesiktningen sker en fotodokumentation och här har du möjlighet att själv peka ut och beskriva skadan i detalj.
Vid reparation betalar du som privatkund normalt en självrisk när du hämtar bilen. Är du företagskund, ber vi dig säkerställa att vi fått korrekta faktureringsunderlag för självrisk och moms.
Vid skadebesiktningen kan vi boka en preliminär tid för reparation, som bekräftas efter att försäkringsbolaget har godkänt skadan.
Tjänster i vår skadeverkstad
Lackskador
Det är en förmån att kunna hantera merparten av våra lackarbeten under vårt egna tak. Sedan 2004 har vi den möjligheten och har även nära samarbeten med andra billackeringsföretag och leverantörer av lackprodukter för att säkerställa en hög standard.
Så här kommer vi att reparera din bil
Allt börjar med en skadebesiktning!
När vi påbörjar reparationen av din bil inleder vi alltid med en noggrann skadebesiktning. Under denna process går vi igenom skadans omfattning och fastställer vilka delar som behöver åtgärdas. Vi ser också över vilka reservdelar som kan behövas för att få bilen i toppskick igen. Vår skadebesiktning är kostnadsfri och helt utan krav på fortsatt åtgärd.
Besiktningen tar ungefär 20 minuter, och du kan välja att boka en tid i förväg eller genomföra en digital skadebesiktning. Så fort vi har gjort en bedömning återkopplar vi till dig.
Bil & Skadeservice servar alla bilmärken
Hos oss på Bil & Skadeservice kan du enkelt få hjälp med alla typer av skadereparationer, inklusive plåt-, lack- och krockskador, oavsett bilmodell. Vi arbetar med märken som KIA, Mazda, Subaru, Hyundai, Opel, SAAB, Chevrolet, Citroën, Iveco, Fiat, Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Chrysler, Tesla och många fler. Vi är även specialister på reparation och byte av vindrutor, inklusive stenskott.
Vi följer alltid tillverkarens anvisningar noggrant, vilket garanterar att bilens originalgaranti fortsätter att gälla även efter reparationen.
Enkelt att vara kund hos oss
Vi ser till att reparera alla bilar snabbt och smidigt, med högsta kvalitet i fokus. Säkerhet och miljö står alltid i centrum, och vi strävar efter att reparera allt som går att återställa, för att bidra till en hållbar utveckling.
Även om det inte alltid är roligt att hantera en bilskada, gör vi vårt yttersta för att göra processen enkel och bekväm för dig. På vår verkstad i Tagene arbetar vi för att göra ditt besök så positivt som möjligt.
Har du fler frågor? Kika gärna på våra svar på vanliga frågor från våra kunder.
Certifierad enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015
På Bil & Skadeservice säkerställer vi högsta standard genom att alla våra verkstäder är certifierade enligt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015. Dessa certifieringar, utfärdade av det ackrediterade certifieringsföretaget A.g.R Certification Sweden AB, garanterar att vi alltid levererar både kvalitet och miljöansvar i vårt arbete.
Kontrollerad Skadeverkstad
Sedan 1995 har Kontrollerad Bilverkstad (KBV) arbetat för att hjälpa svenska bilverkstäder att upprätthålla hög kvalitet. Vi har valt att frivilligt samarbeta med KBV för att säkerställa att du som kund alltid kan känna dig trygg. KBV genomför regelbundna oanmälda stickprovskontroller på bilar vi har servat eller reparerat, vilket innebär att din bil kan få en extern kontroll efter verkstadsbesöket. Läs mer om KBV och deras arbete på www.kbv.nu.
Quality Check
Branschorganisationerna Mobility Sweden, SFVF och MRF har tillsammans utvecklat Quality Check – riktlinjer som hjälper skadeverkstäder att arbeta mer strukturerat för att höja kvaliteten. Dessa riktlinjer bygger på både erfarenheter och insikter från medlemmarna, försäkringsbolag och fordonstillverkare. De anger minimikraven för att säkerställa att arbetet på en skadeverkstad utförs professionellt. Utöver detta kommer individuella krav från försäkringsbolag och biltillverkare fortsatt att gälla. En årlig revision av verkstadens uppfyllande av riktlinjerna utförs av en oberoende tredjepartskontrollant. Läs mer på riktlinjerskadeverkstad.com.